Als uit de hand gelopen hobby beheer ik een aantal websites over diverse uiteenlopende onderwerpen. Aan de ene kant gebruik ik deze websites als speeltuin, waarin ik nieuwe dingen kan testen zonder dat dit grote gevolgen heeft. Aan de andere kant probeer ik hier doormiddel van affiliate programma’s wat omzet uit te halen. Hierbij stuur ik op zoveel mogelijk kliks op (uitgaande) affiliate links aan.
Om enigszins op het aantal kliks op uitgaande links te kunnen sturen meet ik deze als goal in Google Analytics. Vroeger had je hier best wat technische kennis voor nodig, het was toen noodzakelijk om zelf wat JavaScript te schrijven. Tegenwoordig is dit niet nodig en zijn kliks op affiliate links eenvoudig te meten door een combinatie van Google Tag Manager en Google Analytics.
Stap 1 – Google Tag Manager implementeren
Maak je nog geen gebruik van Google Tag Manager (GTM) vraag dan hier een (gratis) account aan en volg de instructies op. Je hebt nu een account met daarin een container. Bij de container hoort een code (zie onderstaand voorbeeld).
<!– Google Tag Manager –>
<noscript><iframe src=”//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXXXX”
height=”0″ width=”0″ style=”display:none;visibility:hidden”></iframe></noscript>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‘gtm.start’:
new Date().getTime(),event:’gtm.js’});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer’?’&l=’+l:”;j.async=true;j.src=
‘//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script’,’dataLayer’,’GTM-XXXXXX’);</script>
<!– End Google Tag Manager –>
Deze plak je na de <body> tag in de broncode van iedere pagina. Maak je gebruik van WordPress? Zoek dan naar het header.php bestand in de directory van het theme dat je gebruikt. In dit bestand vind je de <body> waar je de GTM container code direct onder plaatst. Het header.php bestand wordt op iedere pagina van je WordPress website ingeladen. Zo staat de GTM container code dus op iedere pagina van je website.
Stap 2 – Tags en firing rules in Google Tag Manager
Nu ga je in Google Tag Manager drie Tags met bijbehorende Firing Rules aanmaken. De tags bevatten codes of pixels en de firing rules zorgen ervoor dat deze op het juiste moment worden getriggerd. De drie tags en firing rules resulteren in een basis implementatie van Google Analytics die ook kliks op uitgaande links als event registreert.
Google analytics page view tag
Als eerste maak je een nieuwe tag aan van het type Google Analytics. Afhankelijk van welke analytics variant je gebruikt geef je aan of dit Universal- of Classic Google Analytics moet zijn. Voeg aan deze tag een firing rule toe, kies hier voor de standaard rule All pages. Wanneer je deze tag publiceert wordt op elke pagina van je website de Google Analytics code getriggerd. Je hebt nu de basis implementatie van Google Analytics voltooid.
Link Click Listener tag
Vervolgens maak je een nieuwe tag aan van het type Link Click Listener, vergeet deze niet van een firing rule te voorzien (de standaard rule All pages is in de meeste situaties voldoende) en te publiceren. De Link Click Listener registreert kliks op uitgaande links.
Google Analytics event tracking tag
De laatste tag zorgt er voor dat in Google Analytics de kliks op de affiliate links als event worden geregistreerd. Hiervoor maak je een nieuwe tag aan van het type Google Analytics en kies voor Track Type Event en vul de Event Tracking Parameters als volgt in:
Category: Affiliate
Action: Click
Label: {{element url}}
Voorzie deze tag van een nieuwe firing rule met onderstaande conditions:
{{event}} equals gtm.linkClick
{{element url}} does not contain yourdomainname.com
Wanneer je deze laatste tag publiceert zijn de instellingen in Google Tag Manager gedaan en ga je de nodige instellingen in Google Analytics doen.
Stap 3 – Doelen in Google Analytics
Ga naar Google Analytics en log daar in. Navigeer daar naar de view van de betreffende website. Onder ‘behaviour > events > overview’ vind je de registratie van de kliks op de uitgaande affiliate links terug. Zoals eerder ingesteld heeft de category de waarde affiliate, de action de waarde click en het label bevat de URL van de affiliate link. De affiliate links van de grote affiliate partijen zijn als volgt te herkennen:
Zanox – ad.zanox.com
Tradetracker – tc.tradetracker.net
Daisycon – ds1.nl
Ga vervolgens naar de Admin weergave en selecteer onder de view waar je de doelen in wilt stellen Goals. Maak een nieuwe goal aan en voorzie deze van een beschrijvende naam. Bij type kies je voor Event en je gaat door naar de volgende stap. Bij Goal details kies je bij label voor Regular expression en geef hier een unieke waarde op waar de affiliate URL aan te herkennen is. In dit geval dus ‘zanox’ (zie onderstaande afbeelding).
Vervolgens sla je de instellingen op. Deze stappen kun je herhalen wanneer je meerder affiliate programma’s gebruikt (bijvoorbeeld Tradetracker of Daisycon). De kliks op de URLS van elk affiliate programma stel je dan als een nieuw doel in.
Analyses, inzichten en meer omzet
Nu je de doelen hebt ingesteld vind je in de reporting weergave van de betreffende view onder ‘conversions > goals’ het aantal kliks op uitgaande affiliate links als doel terug. Vanaf nu kun je hier diverse analyses op doen en inzichten krijgen waarop je aanpassingen aan je website kan baseren zodat je meer kliks op affiliate links en dus ook meer omzet gaat realiseren.