Inmiddels heeft Google met de Panda, Penguin en Hummingbird een aardige dierentuin aan updates doorgevoerd om de algoritmes voor het rangschikken van de organische resultaten binnen Google aan te scherpen. Ik zal niet ontkennen dat deze updates nog al wat stof hebben doen opwaaien in het SEO landschap. Persoonlijk ben ik van mening dat de impact van deze updates in Nederland lang niet zo groot is dan in andere landen.
Uitdaging: scoren in de travel vertical
Enkele maanden geleden kocht ik het exact match domain stedentripbestemming.nl (ik deel het echte domein liever niet ;-)) voor een habbekrats. Volgens de AdWords Keyword Planner een gemiddeld exact match zoekvolume van 1.000 zoekopdrachten met een uitschieter van 2.400 zoekopdrachten in de topmaand. Leuk domein, leuk volume, leuke uitdaging want ik had nog niet eerder gescoord in de travel vertical.
Content, techniek en linkbuilding
Door reeds bestaande content te herschijven heb ik 14 pagina’s aan gerecyclede content weten te realiseren. Op basis van een WordPress installatie met standaard theme en enkele plugins (Styles, Image widget, WordPress SEO en Google Analytics for WordPress) heb ik hier in korte tijd een eenvoudige website van gemaakt. Om de site te laten ranken heb ik wat maar niet al te veel en op eenvoudige wijze aan linkbuilding gedaan. Het resultaat hiervan bestaat uit 33 inkomende links verspreid over 17 domeinen opgebouwd uit een mix van startpagina (clones) en linkruils (zowel A/B als A/B/C).
Outranken van grote travel partijen
Binnen enkele weken rankte stedentripbestemming.nl #1 voor de exacte zoekopdracht “stedentrip bestemming”. Erg leuk om te kunnen concluderen dat het me na een aantal andere verticals nu ook binnen de travel was gelukt. Maar het wordt nog leuker. Na een aantal weken niets meer aan de website te hebben gedaan zag ik in Google Analytics een piek in bezoeken. Eerst dacht ik nog dat dit een gevolg van seasonality was maar niets bleek minder waar. Na even zoeken was ik erachter dat stedentripbestemming.nl #3 rankte voor de exacte zoekopdracht “bestemming”. Alleen Wikipedia en een keyword rich domain staan nog boven mijn website. Grote travel partijen als Transavia, Zoover en Cheaptickets ranken net als het exact match domain bestemming.nl lager dan mijn website.
Alle dieren nog in de dierentuin?
In mijn ogen bewijst dit dat de impact van de door Google losgelaten dierentuin aan algoritme updates in Nederland erg klein is. Hoe is het anders mogelijk om in no-time zo goed te ranken? Naar mijn idee bevat mijn website helemaal geen kwalitatieve content. Draaiende op WordPress mag ik best zeggen dat de website technisch op orde is maar daarnaast stelt het eenvoudig opgebouwde linkprofiel niet veel voor. Kleur ik nu netjes binnen de lijntjes of zitten alle dieren nog opgesloten in de dierentuin?